top of page
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube

Schermtijd bij kinderen verduidelijken

  • Foto van schrijver: Wegwijs
    Wegwijs
  • 29 jul 2024
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 26 jun


ree

In deze digitale samenleving is schermtijd niet meer weg te denken. Of het nu gaat om tv kijken, tablets, smartphones of computers, schermen spelen een grote rol in het dagelijkse leven van kinderen en volwassenen. Zo ook voor kinderen met autisme en een verstandelijke beperking. Hoewel schermtijd leerrijk kan zijn en voor ontspanning kan bieden, zorgt het vaak ook voor extra prikkels en gevoeligheden. Daarom is het belangrijk om hier grenzen in te stellen.


Voor kinderen met autisme kan schermtijd comfort en voorspelbaarheid bieden. De digitale herhaling en herkenning kan voor rust en ontspanning zorgen. Maar een teveel aan schermtijd kan ook schadelijk zijn. Het kan leiden tot overprikkeling, vermindering van sociaal contact, minder slaap en minder beweging. Daarom moet er een gezonde balans zijn tussen schermtijd en actieve of creatieve activiteiten.


Aanbevolen schermtijden per leeftijd


Om je een idee te geven van hoelang je kind schermtijd mag hebben, sommen we de aanbevolen schermtijd per leeftijdscategorieƫn op. Dit zijn richtlijnen, en we verwachten niet dat iedereen zich hier altijd stipt aan houdt. Het is uiteraard toegestaan om op een regenachtige dag samen een leuke film te kijken. Dan zit je al gauw aan 1,5 uur tv-tijd, en dus ook schermtijd.


  • 0-2 jaar: vermijd zoveel mogelijk schermtijd. Bij voorkeur blijf je bij je kind zitten

  • 2-4 jaar: max. 30 minuten per dag. Bij voorkeur blijf je bij je kind zitten.

  • 5-8 jaar: max. 1 uur per dag, best verspreid over blokken 2x 30 minuten.

  • 8-12 jaar: max. 1,5 uur per dag, exclusief schoolwerk, best verspreid over blokken van telkens 30 minuten.

  • Vanaf 12 jaar: ongeveer 2 uur per dag voor ontspanning, exclusief schoolwerk.


Naast deze schermtijden is het belangrijk om ook dagelijks fysieke en creatieve activiteiten te doen.


Het verduidelijken van schermtijd


Voor kinderen met autisme en een verstandelijke beperking is voorspelbaarheid en duidelijkheid essentieel. Het is daarom belangrijk om niet alleen de duur van de schermtijd te verduidelijken, maar ook de momenten waarop schermtijd is toegestaan. Hier zijn enkele tips om dit te bereiken:

  1. Maak een visueel schema: Gebruik een visueel schema om aan te geven wanneer en hoelang schermtijd toegestaan is. Dit kan helpen om de verwachtingen te verduidelijken en voor structuur te zorgen.

  2. Stel duidelijke regels op: Leg uit dat schermtijd pas is toegestaan na het voltooien van andere activiteiten zoals huiswerk, klusjes of andere activiteiten. Dit helpt om een gezonde routine te bevorderen.

  3. Gebruik timers: Een kookwekker, Time-Timer of timer-app kan helpen om de schermtijd te begrenzen. Dit geeft kinderen een concreet signaal wanneer de schermtijd voorbij is.

  4. Leg het belang van de begrenzing uit: Bespreek samen met het kind waarom het belangrijk is om schermtijd te beperken en stel samen de regels op. Dit kan zorgen voor meer begrip en naleving van de regels en betrek je het kind in eigen keuzes maken.


Gratis download: Regels voor Schermtijd

ree

Met ons schema ā€˜Regels voor Schermtijd’ kan je het gebruik van schermtijd perfect verduidelijken, zowel op schooldagen als op vrije dagen.


Het schema bevat twee delen:

  • Met het eerste deel geef je een visuele duidelijkheid van taken, klusjes of activiteiten die eerst uitgevoerd moeten worden, vooraleer je kind schermtijd krijgt. Nadat alle vinkjes zijn afgevinkt, heeft je kind schermtijd verdient. Het aantal minuten schermtijd dat je kind krijgt, zal afhangen van de leeftijd en de afspraken die je met je kind maakt. Dit deel zorgt er tevens voor dat er een dagelijkse routine gecreĆ«erd wordt.


  • Het tweede deel geeft je een overzicht van welke klusjes, creatieve en actieve activiteiten er gedaan kunnen worden. Je kunt je kind zelf klusjes of activiteiten laten kiezen, maar je kan als ouder ook zelf bepalen wat je kind zeker moet doen. Ā 



1 opmerking


Gast
05 sep

I think balancing screen time for children with autism is such an important topic because technology can be both helpful and overwhelming. Clear rules and gentle guidance make it easier for kids to feel safe and supported while using digital tools. At the same time, structured offline activities give them space to develop social and communication skills. This is one of the reasons why I follow logopedkab, since it offers valuable resources on speech therapy and child development. Combining practical advice on daily routines with professional support creates a healthier environment where children can truly thrive.

Like
bottom of page